Hack the newsroom eind mei ook bij NOS

GEN_leaflet.jpg_resized_460_Het gaat als een lopend vuurtje over de wereld: het ‘hack the newsroom’ concept van het Global Editors Network. Het concept is briljant. Er wordt gewerkt in teams van een journalist, een ontwerper en een programmeur. De teams krijgen een enkel onderwerp en twee dagen de tijd om dit onderwerp op een innovatieve en journalistieke manier te presenteren.

Begin dit jaar begon het project in Buenos Aires, volgend weekend host de New York Times het project om in juni te eindigen en gepresenteerd te worden op de  GEN News Summit conferentie in Parijs. Ook de NOS stelt zijn newsroom beschikbaar voor het project, 21 en 22 mei komt de top van het Nederlandse medialandschap in Hilversum samen om te werken aan vernieuwende journalistiek.

Aanmelden kan binnenkort via de NOS.

Veronica en ANP starten bootcamp voor jonge journalisten

organisatoren dagen dertig ambitieuze en talentvolle jonge journalisten uit om twee weken het beste van hun kunnen te geven.#4deVerdieping
@4deverdieping
4deverdieping

 

De vierde verdieping van het Algemeen Nederlands Persbureau in Rijswijk wordt komende zomer twee weken uitgeruimd en het domein van 30 jonge journalisten. Vereniging Veronica, het ANP en The Post Online organiseren een twee weken durende bootcamp voor aanstormend journalistiek talent. Twee weken lang trainen om nieuws te maken, dit te presenteren en te bediscussiëren onder begeleiding van professionals die dagelijks met het nieuws te maken hebben.

Initiatiefnemer Yoeri Albrecht van Vereniging Veronica vatte het project in de weekendkrant van Het Parool samen:

“Het vak van  journalist staat onder druk en wordt vaak negatief geassocieerd  Wij willen jonge journalisten die weinig kansen krijgen, een kans geven. Door het inkrimpen van redacties komen jongeren niet meer aan bod, terwijl journalistiek onder jongeren juist een favoriet beroep is. Veel jongeren zien het als een ideale baan en dat is in schrijnende tegenspraak met de ruimte op redacties.”

De selectie gaat via een pitch in zestig seconden om het kaf van het koren te scheiden. Deelname is gratis en aanmelden kan tot 17 mei.

Meer weten of aanmelden? Bekijk de website.

Nog een paar uur om te stemmen op Nederlands’ beste journalistiek

De Tegel 2011

Vandaag sluit de stemronde voor de publieksprijs voor de belangrijkste journalistieke prijs van Nederland: De Tegels. Op de onlangs gelanceerde site zijn de nominaties voor dit jaar, en de winnaars van de voorgaande jaren te vinden. Dat alles in een leesvriendelijk ontwerp en hapklaar geserveerd.

Initiatiefnemer Marten Blankesteijn: “Het is een schatkist die eindelijk open gaat. Elk jaar worden de beste verhalen beloond met een mooie prijs, maar het was ontzettend lastig om die ergens te vinden. We hebben ervoor gezorgd dat iedereen er nu van kan genieten.”

Een voordeel van de nieuwe site is dat iedereen zijn mening kan delen door zijn stem uit te brengen op de publieksprijs van de Tegels. Omdat het nu wat last-minute is om alles nog door te spitten en af te wegen hier een aantal grote kanshebbers.

Project X

Door Arnoud Bodde, Goos de Boer, Henk Blanken, Jantina Russchen, Bas van Sluis en Mick van Wely in Dagblad van het Noorden

De analyses van de media maakte van de rellen in Haren maakte het rapport dat Job Cohen onlangs presenteerde meer dan overbodig. De journalisten van Dagblad van het Noorden doken er bovenop en schreven deze gedetailleerde uiteenzetting van het uit de hand gelopen Facebook feest. De afwegingen en beslissingen die de burgermeester en de politie maken, maken dit artikel tot een van de beste en meest uitgebreide over dit onderwerp.

Lees hier het hele artikel.

Minaretten: je haat ze of je houdt van ze

Door Marcia Nieuwenhuis in De Pers

Twee van oorsprong Friese Haagse politici die lijnrecht tegenover elkaar staan: Jeltje van Nieuwenhoven van de PvdA en de PVV’er Sietse Fritsma. Onderzoeksjournaliste Marcia Nieuwenhuis zette ze ook daadwerkelijk tegenover elkaar. Het resultaat: 1800 woorden gebekvecht over en weer. Later deed Nieuwenhuis hetzelfde simpele doch slimme concept nog eens dunnetjes over met Leefbaar Rotterdam-lijsttrekker Marco Pastors en PvdA-man Dominic Schrijer. Aanrader!

Lees hier het hele artikel.

‘Ik ben er moe van mezelf steeds te moeten verdedigen’

Door Robert-Jan Friele in de Volkskrant

Het fasicinerende verhaal van Tanja Nijmeijer duikt eens in de paar maanden weer op in de media, en meestal zijn het een paar kleine details of gevonden mediafragmenten waar we het mee moeten doen. Tot dit jaar Volkskrant-medewerker Robert-Jan Friele een exclusief interview met Nijmeijer publiceerde. In dit spraakmakende interview beschrijft Nijmeijer het leven bij de FARC, haar taken en beweegredenen om te vechten voor de ‘goede zaak’.

Lees hier het hele artikel.

Deze drie artikelen, en uiteraard meer op detegels.nl. Stemmen kan nog tot vandaag, op donderdag 21 maart 2013 worden de winnaars bekend gemaakt.

Nieuw journalistiek experiment Rob Wijnberg loopt storm

Behoefte aan een online medicijn tegen de waan van de dag? Help ons De Correspondent oprichten! https://t.co/9nUfsWZPzK
@decorrespondent
De Correspondent

 

Nadat Rob Wijnberg werd weggewerkt bij zijn eigen nrc.next moet het ergens zijn gaan kriebelen. De filosoof die met nrc.next zijn eigen weg in sloeg richt zijn pijlen nu buiten de dode bomen business. Met zijn ‘De Correspondent‘ start hij een vernieuwend, onafhankelijk journalistiek platform dat compleet digitaal de strijd aan moet gaan met de kranten. Flinke namen hebben zich al bij het project aangesloten: journalistiek avonturier Joris Luyendijk bewaakt het concept en onder andere Arnon Grunberg, Alexander Klöpping, Jelle Brandt Corstius, Femke Halsema en Henk Hofland gaan over de inhoud. De Correspondent: crossmediaal en overal bereikbaar.

Enter Momkai, briljant Amsterdams internetbureau voor wie dit project op het lijf geschreven is. Onder andere bekend van wijlen Nalden.net, waar het een European Design Award mee won. Dit zijn de mannen die dit project het beslissende extra duwtje gaan geven om het bij de massa groot te maken.

Voorwaarde om te slagen? 15.000 leden die elk 60.000 euro inleggen. En dat gaat hard. Het abonneetal van het een slordig anderhalf uur geleden gelanceerde project staat inmiddels op 1.543, met nog 30 dagen te gaan om het streven te halen.

Al met al veelbelovend. Maar wat precies het unieke is aan De Correspondent tegenover bijvoorbeeld ‘De Nieuwe Pers‘? Mocht het doel van 15.000 abonnees slagen, gaan we dat in september dit jaar zien.

Online magazine Hard//Hoofd wil àl je geld

De dames en heren achter het online journalistiek en culturele podium Hard//Hoofd willen 30.000 klinkende euro’s bij elkaar slepen om onder andere het ontwerp van hun online magazine te verbeteren en meer audio- en videoproducties op te zetten. De afgelopen twee jaar hebben zij het internet verrijkt met de nu al legendarische verhalen achter de advertenties in de AH en nog honderden andere scherpe journalistieke verhalen. Zelf claimen ze in het gat te springen waar de oude media te ouderwets voor zijn, en de nieuwe media te vluchtig en oppervlakkig. En dat lukt ze verdomd goed.

Kortom: ze verdienen het de centjes binnen te halen. Wat je er voor terug krijgt? Je kunt onder andere kiezen uit handgeschreven ansichtkaarten, tickets voor een feest of persoonlijke muziektips, voor wie er op zit te wachten. Bovendien houd je een groeiend (gratis) journalistiek platform alive en kicking. Schaamteloze reclame voor degene die het verdienen: houd Hard//Hoofd hard.

Niet overtuigd? Bekijk vooral dit filmpje.